Nova nedjelja, nova RAProspektiva 🙂
RAProspektiva nova je kolumna portala Mixeta.net u kojoj ćemo vas, počevši od 1999. godine, provoditi kroz raprospektivu pet najboljih regionalnih rap projekata u svakoj od narednih godina.
Kolumna je sastavljena po osobnom izboru autora, a bit će objavljivana svaki puta istim danom, nedjeljom. Za vas RAProspektivu iz 2006. godine donose Srđan Grković i Saša Stojanović. Stay Tuned!
Ovdje možete pročitati ostale kolumne: 1999., 2000., 2001., 2002., 2003., 2004., 2005., 2006., 2007., 2008.
Bvana – Na nivou prosečne cigle / Ajs Nigrutin i Bvana – Fujznem Džigili
2009. godina je bila veoma produktivna za Nikolu Ćosića, svima poznatijeg kao Bvana iz Lagune. Za manje od pola godine izbacio je tri albuma – solo album “Na nivou prosečne cigle”, “Fujznem Džigli” sa Ajs Nigrutinom i “Povratak korovima” sa Žutim iz Sick Toucha. U planu su bili i projekti sa Sick Touch-om, Mikrijem, kao i projekt “Tamna Strana Fanka” koji se nažalost nisu realizirali. “Na nivou prosečne cigle” je izašao prvi, pod okriljem “Rap Cartela”, i to je drugi Bvanin solo album nakon prvijenca “Ko je krao jogurt”. Za razliku od “Jogurta” koji je sniman godinama po raznim studijima i zvuči više kao kompilacija nego album, “Cigla” je već kompletniji projekt na kojem je kompletnu produkciju, mix i master odradio JanZoo (osim stvari “Na Adi” koju je producirao Šmek Dedi). Na albumu se kao gosti pojavljuju Bdat Džutim, Prti Bee Gee, Šmek Dedi i DJ Doobie. Tematika albuma je naravno kao i većina Bvaninih pjesama tog doba o konzumaciji marihuane, ali se našla i po koja tematski drukčije potkovana pjesma. Kao neke od najupečatljivijih stvari s tog projekta se izdvajaju “Sistem”, kao jedina socijalno angažirana pjesma, “Moj pajp”, “Mrdajte bulje”, “Na Adi”, “Naj naj njegra”, “Hard kor”… U rujnu za “Multimedia Records” izlazi “Fujznem Džigili” u suradnji s Ajs Nigrutinom, koji također tematski ima istu poruku kao i “Cigla”, samo ovaj put uz Ajzakove nesvakidašnje poštapalice. Album je najavio spot za singl “Magla”, koji je Ajsovim fanovima dao nadu da će se vratiti nekom tvrđem zvuku nakon “Kajmaka i katrana”, a također istima i predstaviti Bvanu, u slučaju da do tada nisu čuli za njega. Na ovom albumu je već veća količina gostiju i producenata. Od MC-ja tu su Wikluh Sky, Gidra, Lućano Hejter, Noyz kao i pokojni Moskri koji se našao na pesmi “______”, snimljene još 2003., a producenti su Timbe, Vikler, Kruks, DJ Pjer, Seven, kao i sam Ajs pod pseudonimom Savo Teleći. Pored “Magle” zvučnije pjesme s albuma su gorepomenuta stvar sa Moskrijem, “THC med”, “Bolji nego crnje”, “To se ne bi desilo”, “200 kila vutre”, “Repuju o trava”… Godinu zatvara “Povratak korovima” koji su Žuti i Bvana odradili kao Tajžu-San i Bvanaman, ovaj put kao internet izdanje. O ovom albumu nema puno šta reći, osim da su gosti bili Prti Bee Gee, Mlata, Tish, a da se kao najupečatljiviji singl izdvojio “De si brate”, koji je dobio i video, a pored toga i stvar “Sou haj” sa Prtijem.
THCF – Majmun Idzuo
Nakon debi albuma “THC La Familija” iz 2007. i izlaska trećeg člana Saleta iz ekipe, Bore i Stefan izbacuju vjerovatno svoje najbolje izdanje, koje je postavilo neke nove standarde u zvuku srpskog repa. Iako nikad nećemo s preciznošću znati otkud baš naziv “Majmun Idzuo”, vjerojatno će nas još više privući da poslušamo ovaj album. Upravo naslovna numera otvara album i već polako počinjemo shvaćati o čemu je zapravo riječ i daje nam za pravo da očekujemo ludilo od albuma. Pored naslovne numere, album nam je dao i neke od većih klasika kao što su “Trenerka stil”, “Opek’o sam se”, “Bulevar Nasilja”, “Radi šta te plaća”, “Život nije samo jedan”, “Ne može ništa na pola”, “Imamo” koje nam daju pravi prikaz o tome koju je moć i energiju tada imala ova ekipa i definiralo kakav će zvuk da nam isporučuju u godinama pred nama. Miks albuma uglavnom potpisuje Lud, uz par Reksoninih mikseva, za instrumentale su zaduženi Reksona, Pera, Coby, Dash Baby, J Cook, Jimi TripleB i Lud, a kao gosti se pojavljuju Medox, koji se tad pojavio i nikad više, i Marlon Brutal, kojem je ovo bila prva stepenica ka probijanju na domaćoj sceni. Sveukupno, ovo je definitivno vrhunac njihove karijere, kao i prekretnica k malo široj publici koju će dobivati tijekom godina koje slijede.
Sinestet – Hologram Funk LP
Svi malo bolji poznavatelji hrvatskog rapa složili bi se vjerujem da je Sinestet u vrhu hrvatske rap scene, pričamo li o kvaliteti i doprinosu kolektiva, nevažno u kojoj formaciji se nalazio. Magellano, Scriptor, Inkognito i Yuri sami po sebi su imena o kojima bi se o svakom ponaosob mogla sastaviti po kolumna, a onda zamislite što dobijete kada ih spojite sve zajedno uz neizostavan doprinos po meni alfe & omege cijelog kolektiva i jednog od najboljih regionalnih producenata AC3P0-a. Nema puno filozofiranja i razlike na Hologram Funku u odnosu na druge njihove projekte. Što se liričke razine tiče sigurno neće prijati za uši nekome tko je rap počeo slušati prije dvije godine i većinu plejliste mu čine domaće kopije novonastalog vala američkog “rapa”. Produkcijski kao i uvijek Tripio je odradio maksimalno kvalitetan posao, toliko dobar da maknete li vokalne dijelove s ovog LP-a, ni u šta manjoj mjeri ne bi uživali slušajući samo instrumentale koji kao da se jedan s drugim natječu koji je kvalitetniji i šarolikiji. Suze od Dima, Marijana i Za Djevojke su moji subjektivni favoriti, no zasigurno se nećete prevariti odvojite li otprilike jedan sat vremena i preslušate cijeli projekt od početka do kraja. Preporuka.
Bdat Džutim – Praznik za uši
Mnogo dugo se čekalo na prvi solo album Timbeta, svima nepravedno znanog kao “onaj treći član Bad Copyja”. Nažalost, album “Timbetova zemlja”, koji je rađen još 2004. nije ugledao svjetlost dana, ali tko zna zašto je to zapravo dobro, jer zapravo nitko nije očekivao da će pet godina kasnije izaći jedan od novijih klasika srpskog repa o kome će se pričati narednih godina. Album je za razliku od standardnih Bad Copy projekata neka osobnija Timbetova priča, nešto slično kao Vikler koji nam je 2007. isporučio “Ortaci ne znaju”. U tim momentima Bad Copy je bio na pauzi, pa je bilo sasvim očekivano da se članovi posvete svojim solo karijerama. Album otvara “Živeli” s gostovanjem Kruksa, i po samim riječima Timbeta je ovo najdraža stvar sa albuma, na kojoj je umjesto Kruksa trebao gostovati Marčelo. Sve se nastavlja s Timbetovim odavno znanom “Kik het sner” u novoj verziji na Nikov bit, a potom i gostovanjem Šefa Saleta na pjesmi “Sve ok”. “51” je vjerojatno najubitačnija stvar albuma na kojoj Timbe zadaje repanjem asocijacije na sve brojeve od 1 do 51, a na nju se nadovezuje reprezent “Opasna” na kojoj gostuju Bvana i DJ Raid. Slijedi set tematski potkovanih pjesama “Livoskodi”, “Nazad u danu”, kao i jedan od potencijalno radijskih hitova “Ta ne postoji” koju su upotpunili članovi Bauk Squada Kruks i Šmek Dedi. “Pesma o parama” je svojevrstan tribute Wu Tangu i njihovom klasiku “C.R.E.A.M.”, koristeći čak i isti sample „As Long As I Got You“, a potom se nadovezuje i “Zamrzivač”, klasična Bad Copy stvar koju naravno dopunjuju Ajs i Vikler, iako u tim momentima BC nije bio aktivan. Nakon posvete DJ-evima, kojima i sam pripada “Na kecu i dvojci”, ulijeće još jedan veći hit albuma “Životni san” na kojoj gostuju Ajs, i druga polovina tadašnjih Bauka Gidra i Šošim, koju naravno upotpunjuje DJ Raid svojim skrečevima. Set baladičnih pjesama koje album privode kraju započinje kratki skit “Tužna sudbina” s Viklerom na refrenu, potom Timbetovo otvaranje duše na pjesmi “Balada o reperu koji kuka bezveze – Od danas do sutra”, i malo pozitivnija stvar “Nedelja”. Pred sam kraj albuma konačno nam se ukazuje čuveni Sisko Mesar, često spominjan u Ajsovim pjesmama, sa svojom kratkom pjesmom koju je Timbe ubacio na album nakon dužih pregovora. Album je zatvorila pjesma “Majstore”, klasična zahvalnica svima koji su sudjelovali na projektu i ljudima koji su bili uz Timbeta tijekom života, a kao bonus dobivamo i jungle remix stvari “Kik het sner” urađena od strane Codexa. Trivije o nastanku albuma, kao i neke priče o pjesmama koje vjerovjtno niste znali, možete pročitati od samog Timbeta na sljedećem linku.
J Cook – Pakao
Nakon uspješnog probijanja leda s projektom ‘Kodeks 011’ beogradski producent J Cook nastavio je suradnju sa artistima sugrađanima i publici donio ‘Pakao’, prvo svoje isprofilirano djelo. Koncept se sastoji od 16 pjesama, a ugostio je neka od najpoznatijih imena beogradske rap scene, a pričamo li o 2009. godini slobodan sam reći i najkvalitetnije što je ista imala za ponuditi. Sha, Juice, Seven i Škabo samo su neka od brojnih imena koje je J Cook ugostio uspjevši napraviti ono što mu je po meni falilo na prvijencu, a radi se o ostavljanju osobnog potpisa i izgradnji prepoznatljivog stila. Pakao obiluje različitim stilovima izvođača od Sevena do Škabe ili Juicea, no ono što ih veze su instrumentali kojima su se morali prilagoditi što je zapravo odlična stvar u cijeloj priči, šarolikost stilova i tema upakirana u prepoznatljiv stih instrumentala stvorila je dobitnu kombinaciju.
Komentari preko Facebooka