urban

Naziv albuma: Live 2015

Godina izdanja:  2015.

Producent: Filip Vidović

Žanr: rock

Trajanje: 2:04:08

Urban je početkom 2015. godine (21. veljače) održao svoj možda najvažniji i najveći koncert u karijeri – koncert u Maloj dvorani Doma Sportova s gostima, gdje je povod događaju bio promocija aktualnog albuma Mamut.

Iako nisam bio prisutan, naslušao sam se svakojakih priča iz te večeri i po nekima je bilo genijalno, katarzično, nekima je Urban bio nekako „predistanciran“, premračna je dvorana bila, nije se smjelo pušiti…no ostavimo komentare sa strane i pogledajmo što smo dobili s ovim live izdanjem iz Doma Sportova, na kojem se ukupno nalazi 23 pjesme, znači skoro sve izvođene na koncertu, osim izvedbi pjesama Mjesečev rog i Aroma Satanica, čijih mi je izvedbi uistinu žao što nedostaju.

Live 2015 tako izgleda kao presjek cijele Urbanove karijere, i djelomično s grupom Laufer, i sa četvorkom, potrudilo se zaokupiti sve albume u diskografiji, a istovremeno, spojiti to sve u nekakvu smislenu cjelinu. Na nekim dijelovima to je uspjelo, na nekima baš i ne. Izdanje se dijeli na dva dijela, a snimatelj Filip Vidović relativno se uspješno potrudio prenijeti atmosferu s koncerta na live izdanje, iako je to, naravno, još uvijek nemoguća misija.

Općenito, koja je svrha ovog izdanja?  Urbanov drugi live album u posljednjih pet godina tako nam ne donosi ništa posebno naspram prethodnika No Mix, No Sex!, osim naravno, novih pjesama s Kundere i Mamuta, no valja se pitati, koja je namjena ovog albuma, osim vlastitog autorovog nahođenja kako je taj koncert valjalo zabilježiti i u audio zapisu, a ne samo mobilnim uređajima preko Youtubea? Nema se tu što puno komentirati, ukoliko ste Urbanov obožavatelj, nećete ovdje pronaći apsolutno ništa što vas se može dojmiti ili što ćete nanovo preslušavati kao jednu od genijalnijih live izvedbi (osim, ponavljam, novih pjesama koje još možda niste imali priliku čuti uživo), a ukoliko želite upoznati Urbanovu glazbu kroz ovo izdanje, pomoći će vam relativno da saznate ono što ste o ovom umjetniku htjeli čuti.

Krenimo ispočetka, s obzirom da nisam kompetentan uspoređivati pjesme kako su zvučale uživo i kakve su na ovom izdanju, komentirat ću izvedbe po studijskom iskustvu. Black Tattoo svakako je dobar početak live izdanja, gdje se zamjetno osjeti energija kakva je otprilike bila na koncertu, a gdje se ponajbolji album „Žena dijete“ odmah nastavlja s pjesmom Ruke, da bi se prešlo na Kunderu (Atom), koja u svom već prepoznatljivom electro stilu možda studijski ne izaziva toliko pažnje, ali u live izvedbi i ovdje, i na nekoliko drugih koncerata što sam slušao, ostavlja poseban dojam, onakav kakvog ga je Urban zamislio. Od prvog CD-a, kako bismo to najlakše mogli uobličiti, najviše mi je pažnje izazvala izvedba pjesme Ako se napijem do smrti (Mol), a ne zaostaju ni Priđi mi bliže, u duetu sa zborom Papandopuline i uvijek moćna Glas jeka s Mozartinama.

Vava se ponovno pridružio Urbanu, ovoga puta u izvedbi pjesme Moja voda i odmah potom Svijet za nas, a drago mi je što je potonja zabilježena u ovakvom obliku jer uživo uistinu svaki put zvuči odlično. Na drugom CD-u standardne numere Nebo i Odlučio sam da te volim (koje vjerojatno od 1996. nisu izostajale s repertoara) odlično zvuče, a Mjesto za mene i Mala truba, često spojene jedna uz drugu, odlično privode kraju solidno osmišljenu setlistu. Moja, pjesma s neprežaljenog Merkura, u desetominutnoj je izvedbi prikazana kao epoha s različitim harmonijama (koje je svojedobno na klaviru odsvirao Matija Dedić), a snimka je predstavlja kao da je izvedena u nekom omanjem klubu. Izvedbe pjesama Kada se voda povuče, Dva metra i Ribe zvuče pedantno i precizno, kao da slušamo studijsku verziju s Mamuta uz prisutnost publike.

Drago mi je da su neke od ovih pjesama dobile svoje mjesto pod suncem u live izvedbi i ostale ukorijenjene na audio zapisu, prilikom promocije odsvirano je pet pjesama s Mamuta, a zna se koje pjesme izazivaju kod publike najveći efekt i to se nastojalo ziheraški odigrati, kako bi live imao većeg smisla. Urban je odličan glazbenik i umjetnik, ima iza sebe odličan i uigran bend, odlične goste (Gibonni na Glas jeka, spomenuti Vava, Mozartine i Papandopuline), no ovaj album ipak nije odličan. Postoji nekakav osjećaj kako se tijekom cijelog izdanja nije uspjela pogoditi atmosfera koja bi prenijela bit cijele priče oko live-a, a nameću se i numere koje nisu dočarale nekakve posebne emocije, odnosno, ovoga puta nisu ih stvorile. Sve sam ove pjesme preslušao preko 15 puta i možda je to kod mene slučaj, no, bilo kako bilo, izdanje je kvalitetno, barata bazičnim znanjem o Urbanovom stvaralaštvu i fino zvuči kada se preslušava. Da će album imati neku veću važnost nama negoli samom autoru, to već nisam siguran.

CD 1:

1. Black Tattoo
  2. Ruke