Naziv albuma: Chui ovu glazbu
Izdavač: Dancing Bear
Datum izdanja: 11. ožujka 2017.
Producent: Igor Geržina
Žanr: jazz
Trajanje: 00:81:59
Broj pjesama: 9 (CD 1: 5; CD 2: 4)
Pričalo se i pisalo, a bome se još uvijek i priča i piše, da je na scenu iz neznanih nam prostranstava sletio mali bend onozemaljskog stasa. Svakim novim istupom postaju za stepenicu veća senzacija, a zasluga tome upravo je glazba koju stvaraju i uživaju; skladna, iskrena, prostrana i čista. Oni su Chui, a iza sebe broje tri studijska albuma: ‘Chui‘ iz 2012., ‘The Second Arrival‘ iz 2013. i ‘Third Sun From The Stone‘ nastao 2015. godine, a koji je ujedno proglašen i najboljim domaćim albumom iste godine kada je i izdan. Danas su totalni must-have klupskih prostora ili bilo kakvog drugog koncertnog djelokruga, a njihovo stvaralaštvo uživa širok dijapazon publike.
Pa da se osvrnemo i na pozadinsku priču odnosno postojanje samog sastava. Za Chui se slobodno može reći da su svojevrstan glazbeni eksperiment. Bave se isključivo autorskom glazbom, a službena postava nekoliko se puta mijenjala što je u ovom slučaju to dalo samo veću glazbenu širinu uzevši u obzir kroz kakve je glazbene umove bend svojevremeno i prošao. Tako su dio postava bili i bubnjar Đuro Dobranić, uz klavijaturistu Tonija Starešinića, jedan od idejnih začetnika benda kojima se kasnije pridružio Andrej Jakuš na trubi, te bubnjar Janko Novoselić koji danas uspješno hara svojim novim glazbenom projektom ‘Kozmodrum‘. Danas Chui čine: Toni Starešinić (klavijature i elektronika), Vojkan Jocić (sax i elektronika), Ivan Levačić (bubnjevi) i Konrad Lovrenčić (bass). Spomenuti članovi, i oni koji su nekada bili dio njega, vrsni su glazbenici i instrumentalisti te pripadnici već poznatih nam domaćih bendova poput Mangroove, ABOP, The Bambi Molesters, Mayales, Kries, Elemental, Pridjevi, Tobogan…, a svi oni i dalje marno surađuju u raznim vidovima svog djelovanja.
Chui stvara pod utjecajem jazza, avangardno-ambijentalnih stilova, space rock-a, elektroničke glazbe, soula, funka i suvremene plesne klupske glazbe, a ni to ukratko nije sve poznavajući njihov pristup. Miles Davis, Robert Glasper, Nils Petter Molvaer, Chicago Underground Duo, Christian Scott, The Cinematic Orchestra, Herbie Hancock’s Mwandishi band, James Brown i Frank Zappa samo su dio poznatih glazbenih uzora čije glazbene uratke uživaju i isto tako prema njima kroje izričaj vlastitih skladbi.
Tri kvalitetna i odlična albuma su iza nas, a prošle godine u ožujku svijetlo dana ugledao je podosta zanimljiv pothvat – Chui u kombinaciji s Jazz orkestrom Hrvatske radiotelevizije. Riječ je o dvostrukom CD izdanju za diskografsku kuću Dancing Bear jednostavnog imena ‘Chui ovu glazbu‘. Album se sastoji od ukupno osam instrumentalnih skladbi čije big band aranžmane potpisuju Andreas Marinello, šef-dirigent Jazz orkestra, zatim trombonist, pijanist i aranžer Luka Žužić, te Joe Kaplowitz, američki skladatelj, aranžer, pijanist i orguljaš.
Snimanje, miks i mastering odvilo se u prostorima HRT-a. Glazbenu produkciju potpisuje skladatelj, saksofonist i producent HRT-ovog Jazz orkestra, Igor Geržina, dok je za mastering bio zadužen Emir Altić. Na albumu se nalazi i već dobro znana bonus traka ‘Tebi putujem‘ u suradnji s Josipom Lisac. Nadalje, i sama igra riječi (naziv benda i/ili skladbi, albuma) nesvjesno daje posebnu dimenziju i podsjeća na mladenačku zaigranost koja vas toliko zagolica da joj ne možete odoljeti a da se i sami ne poigrate riječima pa makar to bilo samo u vlastitim mislima. Pored svega navedenog, album je također premijerno predstavljen i u koncertnoj varijanti 28. i 29. veljače 2017. godine u Dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu za čiju su prigodu, uz Jazz orkestar HRT-a i za mnogobrojnu publiku, Chui činili Toni, Vojkan i Janko.
Kao šlag na tortu, album ‘Chui ovu glazbu’ s Jazz orkestrom HRT-a kruna je dosadašnjem trudu i predanom angažmanu članova i svih suradnika benda. Kroz devet skladbi predstavljen presjek Chuijevog opusa. ‘What Tomorrow Brings Today’ skladba je koja otvara album. Nakon skoro jednominutnog neutralnog preludija uopće ne ostavlja dojam da se sprema nešto zaista spektakularno. Tada kreće prava rapsodija koja podsjeća na dobar stari bondovski film. U prvom planu nalazi se izvoran zvuk cijeloga sastava dok se mjestimično, kao nagovještaj onoga što tek na albumu dolazi, pojavljuju elektronički elementi. Sljedeća, ‘Chui’s Waltz’, čiji me uvod svojim masivnim zvukom podsjetio na big bandove iz 40-tih, nalikuje na omnibus-film. Jedna skladba načinjena od više manjih glazbenih priča misleći pritom na izmjenjivanje cijelog orkestra sa solistima čije dionice kao da su na trenutke proizašle iz Funkadelicovog svijeta.
‘Hypnodrome’ se pak, moglo bi se reći, konceptualno sastoji od dva dijela. Prvi dio u jednostavnoj četvrtinskoj mjeri nakon koje se u samom zapletu oko pete minute okreće ka složenijem ritamskom obrascu u dionici bubnjeva s prizvukom drum’n’bass-a. A Vojkan na tenor saksofonu i Janko na bubnjevima su u ‘Third Sun from the Stone’ zamalo oteli show. Dinamična konverzacija između solo dionica i Jazz orkestra od skladbe je načinila pravu glazbenu idilu. Glavna tema koja otvara i zatvara cijelu priču izrazito je senzualna, melodiozna i pjevna. Slobodno bih rekla da skladbu karakterizira neka pozitivna napetost koja tjera prema vrhuncu, a s druge strane tako lijepo spušta i privodi završetku. Zadnja stvar na prvom CD-u, ‘Chui Is Here to Stay’, iako nema nikakve direktne poveznice, podsjetila me na kombinaciju Debussyjevog ‘Preludija za Poslijepodne jednog fauna’ i nešto manje Griegove prve suite ‘Peer Gynt’, a sve to u modernijoj verziji i s jazzy space notom. Asocijacija se vjerojatno pojavila zbog posebne atmosfere u uvodnom dijelu skladbe. Neki su me dijelovi čak podsjetili i na jednostavne pratnje šlagera iz 70-ih godina prošlog stoljeća.
‘Punch’ je pak prva skladba na drugom CD-u. Na prvo slušanje podsjetila me na strip junaka Diabolika. Karakterno čvrsta i odlučna, a na momente odvažna. ‘Bedtime Story’ jedna je od laganijih stvari koja je svoje solo dionice posvetila instrumentima s tipkama tj. klavijaturama i orguljama upotpunjene tenor saksofonom i elektroničkim efektima koji joj daju dublju dimenziju. Karakteriziraju ju prekrasne pjevne melodije i sanjiv duh. ‘Will I Ever See You Again’ zauzela je treće mjesto na albumu. Uvod iskazuje nostalgičnu crtu koju u nekoliko navrata prekida kraći ili duži val elektroničkih efekata. Ta ista tema s uvoda, koju donosi truba, zbog svog mi je karaktera odmah u glavi stvorila poveznicu s ‘The Lonely Shepherd’ Gheorghea Zamfira (Kill Bill Vol. 1). Kroz skladbu se uglavnom ponavlja spomenuta glavna tema, ista ili u varijaciji. Zadnja na albumu je već prije navedena bonus traka ‘Tebi Putujem’ u suradnji s Josipom Lisac. Mogla bih reći da se stvorila prirodna sinergija i savršen spoj Chuijeve glazbe, jazza i Josipinih vokalnih vještina. Privlače se poput najjačeg magneta kojeg se ne usudite razdvojiti nego mu se jednostavno i sami prepustite.
S novim albumom ponovno su se našli na mnogim ljestvicama za najbolji album 2017. godine i nedvojbeno opravdali dobiveni status. Ako se pitamo u čemu je caka njihove specifičnosti, to je zasigurno njihova široka glazbena prizma i stvaranje bez premca. Čini se da su i redoslijedom skladbi na albumu, uzevši u obzir glazbene aranžmane, javnosti predstavili svoj vremeplov – od izvornog jazza do Chui glazbe. Brojne pozitivne kritike i hvale nisu ih učinile rock zvijezdama odnosno kako bi se reklo, slava im nije udarila u glavu, već oni i dalje vješto šibaju u ime Chuija. Glazbena simbioza koja se desila je nemjerljiva. Mogu samo misliti koliko im je srce bilo ispunjeno i veliko nakon što su snimili ovakav album. Neka me netko uvjeri u suprotno, ali kada je u pitanju album ‘Chui ovu glazbu’, kritika jednostavno ne postoji.
CD 1
- What Tomorrow Brings Today
- Chui’s Waltz
- Hypnodrome
- Third Sun from the Stone
- Chui Is Here to Stay
CD 2
- Punch
- Bedtime Story
- Will I Ever See You Again
- Tebi Putujem (feat. Josipa Lisac)
-
10'
Komentari preko Facebooka