Splitska grupa Špurijus nakon povratka prošle godine objavila je novi, prvi službeni album nazvan “Masovni ukus”.
Špurijus je prisutan već 20 godina na sceni, a nakon slabije aktivnosti posljednjih par godina prije godinu dana objavljuje novi singl “Apartmani” kojim najavljuju novo studijsko izdanje – “Masovni ukus”, album koji je od danas dostupan na bendovom Youtubeu, Bandcampu i Soundcloudu za slobodno preslušavanje.
Ovaj uradak otpjevali su i odsvirali: Domagoj Božinović (vokal), Karlo Silić (vokal), Ivica Božić (bas), Boris Tudor (gitara) i Ante Sabalić (bubnjevi), uz pomoć Bruna Matijaševića (iz bendova kao što su IKK, Magnolija, Đubrivo, Bijeli miševi), koji je odsvirao klavijature na pet pjesama te Ivana Bobana i Franu Mihalja, članove brass sekcije Justin’s Johnson, koji su gostovali na mizantropskoj i grintavoj ‘Au, jebate jarac‘.
Album je u splitskom studiju ¾ Klub Kocka snimio, producirao i miksao Marko Perčić Sula. Objavila ga je nezavisna izdavačka kuća Juda Records.
Promocija albuma grupe Špurijus u Splitu
Špurijus najavljuje i promociju albuma koja će se održati 22. rujna u Split Circus (Monty Python) klubu. Masovni ukus je izašao 10. rujna 2018. u izdanju Juda Records, tako da imate dovoljno vremena naučiti bar refrene da ih možete urlati zajedno s bendom, a svoj CD primjerak moći ćete kupiti na licu mjesta.
Start je u 22 sata, karte u pretprodaji mogu se kupiti u Circusu, Lumer Shopu i Cvicheu, a cijena iznosi 25 kuna.
Ovako je Domagoj Božinović, pjevač i gitarist grupe, opisao proces nastanka albuma: Priča o albumu ‘Masovni ukus’ je poprilično neuobičajena. Svi znamo kako nastaje debitantsko ostvarenje, bend vježba, nastupa, radi pjesme i kad napokon uspije složiti financijsku konstrukciju i pronaći izdavača, dolazi do albuma prvijenca. Taj album obično postane kultan, bar u glavama fanova benda, jer je poznata teorija kako „za prvi album treba dvadesetak godina života, a za ostale puno manje“. U slučaju Špurijusa, to je bitno drugačije. Dakle, nakon što je u bendu došlo do nekih kadrovskih promjena, počele su nastajati neke nove pjesme. Tako je nastao ‘Šime’, koji je 2015. izdan kao singl, a nakon što je napravljen i ‘Marx’, postalo je očito da karijera Špurijusa još nije kreativno završena i da bi standardna prepoznatljiva set lista za koncerte trebala dobiti preslagivanje. Tako su se od negdje polovice 2015. na probama počele dotjerivati nove pjesme koje je Domo sam pravio na akustičnoj gitari ili editirao svoje starije stvari.
Do ljeta 2016. već je nastala hrpa noviteta i netko se dosjetio kako sad ima dovoljno novog materijala za snimiti treći demo-album, na što je uslijedila primjedba „zašto demo, zašto ne pravi album?“ I zaista, zašto ne, prvi put u dotadašnjem 18-godišnjem djelovanju netko se usudio spomenuti snimanje albuma kao realne opcije. I to kao ideja da se na album uopće ne uvrštavaju stare i provjereno uspješne pjesme nego potpuno nove stvari, dok su još svježe. Dok su se ispitivali uvjeti snimanja u nekoliko studija i prebrojavala financijska sredstva, nastalo je još nekoliko pjesama koje će biti ključne za konačnu glazuru albuma (‘Masovni ukus’, ‘Kaucija’, ‘Bomba na Voćnom trgu’, a ‘Granice’ su nastale doslovno pred ulazak u studio), a neke su i ispale iz selekcije. U prostoriji za vježbu na splitskim Bačvicama snimljen je demo, a konačan dogovor o snimanju je pao u pet minuta na kavi sa prijateljem Sulom iz splitskog benda Riffovski, a u isto vrijeme dogovorena je i suradnja s Juda Records, tako da je sve bilo spremno za snimanje.
U početku se činilo da će se sve snimiti u dva do tri tjedna, bubanj i bas su i odrađeni u 5-6 termina, ali tada dolazi do poteškoća u nalaženju slobodnih termina, tako da se snimanje odvijalo rijetko i sporadično još cijelu godinu dana, što se odrazilo i na rad benda koji je u tom periodu bitno usporen. Unatoč tome, u rujnu 2017. izašao je singl ‘Apartmani’, a kad je u proljeće 2018. snimanje konačno privedeno kraju, snimljen je i spot za ‘Granice‘.
Evo sad, godinu dana nakon Apartmana, album je konačno ugledao svjetlo dana. Na njemu se nalazi 15 punk rock pjesama, možda na prvi pogled tematski vrlo različitih, ali zapravo čvrsto povezanih energijom, zajebancijom, iskrenošću i crnohumornim osvrtom na poprilično turobnu svakodnevicu, iz koje se izlaz može pronaći samo kroz težu ironiju.
Ako je Špurijus dosad bio poznat po lokalnim urbanim i romantičnim pričicama, sad te teme postaju više univerzalne i manje romantične, u skladu s prosjekom starosti u bendu.
‘Totalno prazni’ i ‘Prijateljska zona’ su najbolji primjeri gdje kriza srednjih godina, poslovni stres i opće društveno nezadovoljstvo pobjeđuju sve pozitivne osjećaj koje čovjeka preplavljuju. Nimalo poticajno za ljude koji vjeruju u ljubav. Tu negdje spada i ‘Monah’, istinita priča o čovjeku koji je osobno nezadovoljstvo i stresnu životnu svakodnevicu zamijenio za redovničku meditaciju na gruzijskim planinama.
‘Au jebate jarac’, ‘Dida pod mramorom’, ‘Kaucija’, ‘Marx’, ‘Masovni ukus’ i ‘Apartmani’ predočavaju kako izgleda pogled s kauča zbunjenog pojedinca zaglavljenog u veseloj prošlosti te potpuno izgubljenog u surovoj sadašnjosti; konstantno spominjanje baba, dida i roditelja i sudaranje s njima u tijesnom stanu u kojem živi nekoliko generacija jasno pokazuje količinu nespremnosti prosječnog čovjeka na promjene koje nosi tranzicija, osim što kroz urođeni talent za preziranje autoriteta, sitni kriminal i prelijevanje iz šupljeg u prazno pokušava odgoditi potpuni kolaps.
‘Dokaši’, ‘Mala zemlja’ i ‘Tata političar’ su starije pjesme i provjereni koncertni favoriti, a one su i temetski i energično najsličnije starijim Špurijusovim pjesmama i savršeno bi se uklopile na stare demo-albume benda.
‘Strojevi’, ‘Granice’ i ‘Bomba na Voćnom trgu’ se dotiču društveno-političkih tema i inspirirane su vijestima na televiziji, političari nam se godinama rugaju, migrantska kriza nam se događa ispred nosa, a terorizam je nešto što nam se može dogoditi bilo kad, ma koliko god ne željeli pričati o tome. Iz tog razloga, teško da će ‘Bombu’ ikad itko pustiti na radiju, a ljudima bez smisla za zajebanciju nije uopće uputno prepričavati radnju pjesme, koja se zapravo ne bavi se uzrokom nego posljedicom terorističkog čina u centru Splita.
Prošlogodišnji intervju s ekipom možete pročitati ovdje:
Špurijus: “Stvaranje muzike ima smisla samo ako ćeš bit iskren i pri tome se dobro zajebavati”
Komentari preko Facebooka