Naziv albuma: 150 dana odmetništva
Format: EP
Izdavač: Guranje s litice
Producent: Igor Mihovilović i Mihael Bele
Datum izdanja: 04.08.2018.
Trajanje: 14:41
Zbog neumoljivosti i surovosti fundamentalnih bioloških procesa i ljudske potresenosti egzistencijalnim pitanjem smisla, još je od najranijih dana spoznavanja i refleksije, filozofiju pratila ideja dualizma – razapetosti, sukoba i napetosti između duha i tijela, strukture i kaosa, prirode i kulture, te u novijoj povijesti – čovjeka i stroja. Negirati ili čak ne promišljati, dinamiku takvog neprekidnog dijalektičkog kratkog spoja, u suštini znači odbacivati svu kompleksnost, silovitost i dramu inherentnu ljudskoj naravi i samom čovjeku. Mislim da i najbolja umjetnost, u posrednom i neposrednom smislu, grebe po toj podvojenosti bića, beskompromisno uranjajući u složene odnose suprotnosti. Već se iz pseudonima The Karmakumulator, jasno da iščitati sklonost prema takvoj koncepciji; u blago uznemirujućoj i bizarnoj kvaliteti naziva, sučeljava se karma, središnji religijski pojam na Dalekom istoku, s otkrićem sekundarnih galvanskih članaka u 19. stoljeću. Metafizički aspekt božanskog naspram praktičnog i svakodnevnog. Sveto i profano. Ideja i materija. Tome još svjedoči izvrsna i jako maštovito dizajnirana naslovnica Sunčice Fradelić – slojeviti prikaz antropomorfnog stroja neodoljivo evocira apstraktne radove legendarnog Vasilija Kandinskog, u nešto pojednostavljenoj, grubljoj formi, odražavajući sumornu realnost industrijskog sivila. Upravo je taj društveni kontekst industrijalizacije, središnji konceptualni i tematski motiv intrigantnog Karmakumulatorovog opusa. Nemilosrdna i gotovo spartanski hladna logika tehničkog i znanstvenog upravljanja iskovala je urbano tkivo i životni prostor ljudima u suvremenom društvu, postajući dominantna sila napretka i destrukcije, te kao takva, beskrajni predmet umjetničke fascinacije.
Binarna paradigma spontanosti prirode i industrijskog determinizma ocrtava dvije strane Karmakumulatora. Dok je potonja više zaokupljena dekonstrukcijom ustaljenih formi, otuđenjem, i depersonalizacijom, zagledana duboko u ispraznost sadašnjosti i apokaliptičnu viziju post-ljudske budućnost, prva u takvoj arhitekturi vapi za smislom, istražujući subjekta u čitavoj nepreglednosti njegovih čežnji. Polazeći od sumnje, raskola i neizbježne introspekcije kao ishodišta djelovanja, prigodno naslovljen EP „150 dana odmetništva“, zreli je uradak koji predstavlja svojevrsnu sintezu opozicija.
Petnaestominutna kompozicija vješto objedinjuje kontraste u jednu zaokruženu i posve koherentnu cjelinu. Diše organskim pulsom, dinamičkim zvučnim pejzažima, a na trenutke i posve ležernom, neopterećenom razigranošću. Opipljivom, prirodnom elementu zvuka, odnosno bendovskom raspoloženju zvučne slike doprinosi čitav niz talentiranih pojedinaca, vođenih kreativnom vizijom Igora Mihovilovića, čovjeka iza etikete „Guranje s litice“ i projekta Karmakumulator. Punk energijom i elegancijom motoričkog ad infinitum kretanja u maniri najboljeg krautrocka, sjajni ritmički duo u kombinaciji Olega Berića (Dno.) na bas gitari i Dragana Đokića (Bizon) na bubnju, tvori pulsirajuću osnovu kompozicije i točku kontinuiteta. U višem frekvencijskom spektru, krucijalnu ulogu imaju Igorova aranžmanska rješenja na gitari, u kojima dihotomije lijepog i ružnog kontekstualno određuju jezik čitave konstrukcije, kombinirajuću atonalne strukture, neobične progresije i minimalističke fraze s ugodnim melodijskim linijima. Atmosferu još obogaćuju Hrvoje Cokarić (Sivi) impozantnim, dramatičnim i na trenutke gotovo zastrašujućim trubačkim linijama i Petar Pečur (Moraines) prekrasnim ambijentalnim teksturama na synthu.
Najimpresivniji aspekt slušanja zapravo je iznenađujuća linearnost kompozicije, osjećaj za simetriju, sklad i harmoniju, istovremeno zadržavajuću opuštenu, gotovo jammersku slobodu nadgradnje tematskih linija. Artikulacija linija teče fluidno, kao da slušatelju prepričava slijed nekog važnog događaja. Gromoglasni uvod najavljen disonantnim akordom, ubrzo preraste u dinamičnu ritmičku igru, koja rezonira snažnom, primordijalnom životnom energijom. Međutim, čak i u tom blistavom raspoloženju, osjećaj raspadanja i diskontinuiteta bruji u podlozi, prijetećim, anksioznim tonovima, stvarajući blagu nelagodu, baš kao da upućuje na neminovni krah. Maestralna dekonstrukcija se naposlijetku i realizira, u čitavoj punini svog veličanstvenog kaosa, na tragu posljednje inkarnacije kultnih Swansa i sablasne apokaliptične pustoši njihovih noise i drone sekcija. Iz krhotina dronea, finalni čin opet pronalazi put prema djelomičnoj rekonstrukciji ritma, otkrivajući još jednom subjekta nakon potresnog događaja, nesigurnog i podvojenog, baš kao i prije.
Posve lišen ispraznih klišeja i bilo kakve patetike, The Karmakumalator iznimnom sofisticiranošću, nevjerojatnom pažnjom i brigom za detalje, ukrštava suprotnosti, transcendira žanrove i razgovara univerzalnim jezikom umjetnosti – na topao i brižan način koji ne zapostavlja važnost humanističke filozofije u kontekstu hladnih i neizbježnih činjenica.
Popis pjesama:
- 150 dana odmetništva
-
10
Komentari preko Facebooka