Ljubljanska Cvetličarna ove srijede bila je poprište povećeg događaja za cjelokupnu regionalnu hip-hop zajednicu.
Naime, slavni njujorški dvojac iz Queensbridgea, Mobb Deep, nastupio je tamo povodom novog, posebnog izdanja najcjenjenijeg slovenskog koncertnog programa u domeni rap glazbe, Rapeteka.
Iako je ovaj ekskluzivni klupski koncert prvotno bio namijenjen za održavanje u Gala Hali u Metelkovoj, inače stalnom domaćinu Rapeteka, zbog cijene izvođača kao i velikog interesa za događaj publike iz cijele regije (bilo je dosta gostiju iz Bosne, Hrvatske i Srbije), cijeli je događaj premješten u veći prostor Cvetličarne.
Mobb Deep čitateljima ovog teksta vjerujem ne treba previše predstavljati, ali za malu introdukciju ne odolijevam da nešto ne napišem.
Osnovani početkom devedesetih kao Poetical Prophets i demo izdanjem Straight Outta Queens (1991.), dvojac je vrlo brzo počeo napredovati pa je već prvo izdanje Juvenile Hell iz 1993. Prodigyju i Havocu donijelo produkciju DJ Premiera, Large Professora i drugih eminentnih producenata, ali zbog mješovitih kritika i slabe prodaje, grupa nije postigla značajniji uspjeh da bi se uzdigla iznad mora sličnih izvođača u New Yorku sredinom ‘zlatnih 90ih’.
Tek objavom albuma The Infamous 1995. godine, Mobb Deep probija barijere koje su ih svrstavale u prosječnost, a album je zahvaljujući teškoj i minimalističkoj Havocovoj produkciji uz Q-Tipovu (creditan kao Abstract) asistenciju danas visoko cijenjen u cijelom žanru te se s razlogom smatra dijelom žanrovskog kulta i glazbene pop kulture.
Ništa drukčije nije bilo ni sa trećim službenim izdanjem, albumom Hell on Earth iz 1996. koji je polučio slične rezultate zacementiravši ime grupe u rap konstelaciji, a od Havoca i Prodigyja napravio rap zvijezde.
Novi milenij bio je nešto burniji za Mobb Deep kao i za većinu sličnih harcore rap grupa. Problemi su uključivali slabiju kritiku i prodaju albuma, žestoka konkurencija u vidu dirty south (OutKast, Three Six Mafia, …) ili komercijalnijih (50 Cent, Nelly, Ludacris, T.I., itd.) izvođača, problemi s labelima, kao i konstantni zakonski problemi kontroverznog Prodigyja, repera s podužom listom sukoba i beefova sa drugim reperima, koji je 2007. završio u zatvoru na tri godine zbog ilegalnog posjedovanja oružja i narkotika
Novo desetljeće donijelo je nove probleme, grupa je objavila kratkoročni hijatus 2012. nakon međusobne svađe, ali se duet pomirio zbog potreba novih turneja, 2014. smo ih povodom jedne gledali na Zrću (izvještaj @ Fresh Island 2014.) kao i novih albuma, a nedavno su obilježavali 20 godina od objave The Infamousa te je njihov nastup u Cvetličarni bio dio manje europske turneje.
A nakon ‘omanjeg’ uvida u povijest Mobb Deepa, idemo na koncert.
Program Rapeteka otpočeo je od 19 do 21h u klubu Majmun uz DJ K’Powa, a dio u Cvetličarnoj započeo je poslije 21h kada je DJ Sunny Sun lagano zagrijavao publiku.
Njemu se prvo na bini pridružio MC pod aliasom Unknown, koji je, kako sam saznao, ondašnji aktualni freestyle prvak. Zatim je pred mnoštvo okupljenih došao Klemen Klemen, kojeg isto nikad zbog jezične barijere nisam previše preslušavao ali sam upoznat s činjenicom da je riječ o jednom od pionirskih MC-a u Sloveniji kao i o jednom od omiljenijih ondašnjih izvođača obzirom na činjenicu da publika vrsno poznaje njegove tekstove.
Nakon njih, pred okupljene je izišao dugogodišnji touring DJ i producent grupe Ski Beatz, koji je lagano animirao i hypeao publiku za predstojeći show, a pokraj njega i njegovih gramofona čvrsto je stajao gorostasni tamnoputi čovjek s majicom Mobb Deep za kojeg sam pretpostavio da je nekakav tjelohranitelj grupe.
Odjednom su u nekih 23.15h na salve oduševljena kompletnog auditorija izašli Havoc i Prodigy, uz poznate taktove drugog najvećeg hita grupe, ako tako mogu rangirati, Survival of the Fittest.
Kako otvaranje, tako i cjelokupan nastup.
Čvrsto i autoritativno kroz cijelih sat vremena, bez neke veće interakcije s okupljenima koja nije bila ni potrebna.
Setlistom su parale najveće uspješnice grupe (Eye for an Eye, Get Away, Win or Lose, Let a Ho be a Ho, Murda Muzik, Temperature’s Rising, Outta Control, It’s Mine, Prodigyjeva Keep it Thoro, i druge) što i nije teško za zaključiti obzirom da je riječ o jednosatnom klupskom koncertu koji je, istina, mogao potrajati nešto duže, ako uzmemo u obzir da cijena karte nije bila premala (25/28e), ali kako su slovenski standardi nešto viši od onih na koje sam se navikao, bit će da ni to nije bio problem za ljude kojima je to once in a lifetime prilika za svjedočiti ovakvom spektaklu, što koncert grupe kao što je Mobb Deep nedvojbeno jeste.
U jednom momentu je Prodigy na opće oduševljenje djela prisutnih na sebe uzeo šal ljubljanske Olimpije, normalno nastavljajući repanje pjesme koja je bila na repertoaru.
Kako bi dočarali svoj naširoko poznati ulični kredibilitet, namjeravali su postići stavljanjem multiple gunshot zvučnog efekta na kraju svake pjesme, a u jednom su momentu za vrijeme koncerta pauzirali glazbu sa željom da Prodigy nešto priopći prisutnima.
Problematični je reper zatim krenuo u odavanje kraće počasti palim drugovima iz branše, iako je sa nekima od njih (2Pac) imao medijski popraćene sukobe, potez koji je prošao uz masovno odobravanje publike.
Tako su svoj standardni Er-Aj-Pi dobili spomenuti 2Pac, zatim Biggie, Big L, Eazy-E, ODB, Guru, J Dilla, Sean Price, Mac Dre, Jam Master Jay i Nate Dogg – identičan potez koji su Mobb Deepovci napravili i na spomenutom koncertu na Zrću kojem sam prisustvovao 2014.
Cijeli spektakl završio je sa najpoznatijom, naravno, Shook Ones i to drugim dijelom, publika je pjevala u glas sa dvojcem nakon čega su se hvalevrijedno Prodigy i Havoc zaputili u prvi red ispred zaštitne ograde pozdraviti fanove, a zatim su otišli u bespuća backstagea.
Da sumiramo održani događaj, nemam previše razloga za kritiku a da ih već nisam lagano implementirao u reportažu (dužina nastupa u proporciji s cijenom ulaznice).
Koncert je bio onakav kakav je svaki bolji poznavatelj mogao očekivati od Mobb Deepa, mračan, nimalo nalik na običan party već više kao underground podrumsko jamanje uz teške matrice, najklasičniji mogući boom bap uz povremenu 808icu, sve što sam već vidio na Zrću i čega mi kao nekad strastvenom i klinačkom obožavatelju rapa, kada je autentična grupa u pitanju, nikad nije dosta. Bilo je lijepo svjedočiti jednom takvom događaju, hrpi Karl Kani i Ecko odjeće, Airforsicama ili Timbama, takvom milenijskom koncertu, jer Mobb Deep ipak, uz dužno poštovanje, nije Jeru the Damaja ili neki drugi izvođač kojeg se može smatrati domaćinom na ovim prostorima.
Kao što sam već naveo, nema previše mjesta negativnim kritikama, a obzirom da mi je ovo prvi Rapetek uz dodatak da kao prvi nije razočarao, ne vidim prepreku da se nađem na idućem EXTRA izdanju ovog programa i to 14. ožujka u slavnoj Gala Hali, kada će nastupiti polovica nekadašnjeg Organized Konfusiona i autor sjajnog Internal Affairsa (1999.), Pharoahe Monch.
Do tada, živi bili.
Komentari preko Facebooka