Nakon grandioznog otvaranja u izvedbi Rick Rossa, koji je što se mene tiče, uspio nadomjestiti izostanak Pusha T-a (koji se, u međuvremenu, na svojoj facebook stranici oglasio u vezi propuštanja Fresh Islanda, citiram status: „Croatia, my bad couldn’t make it out of Mexico for the Fresh Island Festival. Bad weather had me miss the connect“) na red za izvijestiti stigao je drugi dan festivala.
Isto, bajkovito mjesto radnje, veličanstveni kompleks plaže Zrće, ali je program započeo znatno ranije.
Od 14:30h, u luksuznom hotelu Luna, 15ak kilometara udaljenom d Zrća, održavao se ‘pool party’ u kojem su mogli uživati svi posjetitelji festivala, i na kojem se opuštao jedan od kasnijih protagonista, Redman.
Dalje, jučer je također bio održan ‘boat party’ na luksuznoj jahti za VIP goste, gdje je okupljene zabavljao DJ i radijski voditelj Tim Westwood, koji je nastupao u ulozi DJ-a na otvaranju festivala.
Što se tiče glazbenog programa, vraćamo se na timetable.
Da budem iskren, nije mi u potpunosti poznat razlog zbog kojeg su za tzv. after beach party angažirane dvije slovačke supergrupe, ali po velikom broju ljudi koji je repao u glas s njima u prostoru kluba Aquarius, jedan od logičnih zaključaka je taj da velik broj posjetitelja festivala očito iz Slovačke.
Još jedna stvar mi nije jasna, premda na rasporedu jasno piše da je Kontrafakt od 16-18h, a H16 od 18-20, u stvarnosti je bilo obrnuto. Moja pretpostavka je da je došlo do nekakvog dogovora između grupa, u svakom slučaju, dosta o nebitnim stvarima.
Predvođeni jednim od slovačkih reperskih aseva, dobitnikom MTV-eve nagrade za najboljeg češko – slovačkog izvođača 2012. – Majkom Spiritom, H16 crew dokazao je zašto se radi o jednom od popularnijih europskih rap sastava. Novijim trap zvukom uspjeli su probuditi dobar dio publike, koji su mahom činili i ljudi kojima nije jasan slovački rap, a neki instrumentali su čak preuzeti od popularnijih američkih izvođača, tako recimo imaju stvar koji bi bila slovačkim pandan uspješnici A$AP Rockyja ‘Fuckin’ problems‘. Pri kraju nastupa, kolegijalno su najavili kolege iz druge grupe Kontrafakt nakon čega su uz pozdrave publici Majk Spirit i ekipa napustili binu u Aquariusu.
Kada je došao na red za nastup Kontrafakta, na binu je izišao samo DJ Wich. On je publici puštao poznate stvari slovačke grupe, pa sam nakon nekih pola sata slušanja zaključio da od nastupa cijele grupe neće biti ništa. Nisam bio u pravu, kasnije su na binu došli frontmen Rytmus, Ego i Anys te nastavili uz pratnju DJ Wicha na svoj način uveseljavati publiku. Inače, Kontrafakt predstavlja pionire rapa u Slovačkoj, vrh tamošnjeg ‘rap Olimpa’, a kao takvi surađivali su s američkim veličinama kao što su pokojni kralj refrena Nate Dogg i briljantni DJ/producent iz Gangstarra, DJ Premier.
Kada je Kontrafakt završio, također je završio i službeni program festivala sve do 23h. Onaj neslužbeni dio odnosi se na tonsku probu Method Mana i Redmena koja je bila negdje oko 21:30.
Dio večeri koji su svi očekivali, spektakl gore spomenutog dvojca trebao je nastupiti u 1 sat poslije ponoći. Iz nepoznatih razloga, dosta se odužilo s time što nije baš u skladu s reputacijom festivala, ali Meth & Red su se iskupili nešto dužim nastupom. Prije no krenem detaljno opisivati njihov koncert, spomenuo bih još činjenicu kako su izvjesni britanski DJ-i, Matt White i DJ Skinz održali lijep spomen na pokojnog hrvatskog velikana breakdancea, Gorana ‘Florkillaha’ Kolareka. Uz prikaze njegovih performansa na velikom ekranu iza DJ decka, koreografi i plesači koji su nastupili na Adria Dance Camp manifestaciji iznenadili su posjetitelje daškom pravog hip – hopa.
Osim lijepe geste, Britanci su dosta odužili (ili su Method Man & Redman krivci) sa završetkom svog nastupa, pa su tako ‘blunt brothersi’ započeli nešto nakon 2h.
Pojave u svijetu rapa, definicije pravih MC-a svaki za sebe, Johnny Blaze (Meth) i Funk Doc (Redman) već više od 15 godina jedan je od najuigranijih dvojaca na svjetskoj sceni. Stilski iznimno potkovani, kritički poštovani, dvojac predstavlja uspješne izvođače što kroz individualnu prizmu, što grupnu (Method Man je član, po osobnom mišljenju najveće rap grupe ikad, Wu – Tang Clana, dok je Redman član Def Squada, čiji početak je obilježila suradnja s legendarnim EPMD-om), što kao dvojac koji surađuje na mnogim showbizz razinama, osim reperske (dva zajednička albuma, Blackout 1 & Blackout 2, brojne međusobne kolaboracije) također su i glumački povezani. Tko nije gledao njihovu kultnu stonersku uspješnicu How High iz 2001., propustio je kvalitetnu komediju. Method Man također je glumio u filmu Belly iz 1998., i u megauspješnom HBO serijalu The Wire.
Osim spomenutog, više puta je tijekom sinoćnjeg koncerta Redman najavio Blackout 3, kao i drugi dio How Higha, na opće oduševljenje publike. Pomislio sam da će uglavnom na repertoaru biti uglavnom zajedničke stvari, no bio sam u krivu. Osim što su bek vokal jedan drugom, odlični se nadopunjavaju izvodeći individualne hitove, tipa Wu – Tangov (iako ga samo Meth izvodi) ‘Method Man‘ ili Redmanove ‘Let’s get dirty‘, ‘Da goodness‘ i ‘Nigga whut‘. Svi posjetitelji imali su priliku za kupnju Wu – Tang i Redman mercha, majica, kapa ili ručnika, koje je prodavao Wu – Tangov suradnik ili Wu – Tang affiliate (popularni Killa Beez), reper Street Knowledge, koji im se čak kratko pridružio na stageu.
Izvodili su i druge, zajedničke stvari kao što su ‘Da rockwilder‘, ‘Fall out‘, ‘I get so high‘, ‘How high‘, ‘Fire in da hole‘ i brojne druge, jer, kao što sam rekao, nastupali su nešto duže od sat vremena.
Da poštuju kolege pokazali su odavanjem počasti Guruu, Nate Doggu, Tupacu, Biggieju. Nešto nakon toga, odali su posebno poštovanje i bivšem Wu – Tangovom martiru, Old Dirty Bastardu (ODB-u), kojega je dokrajčio smrtonosan overdose 2004. izvedbom njegovog klasika ‘Shimmy Shimmy Ya‘ na opće oduševljenje prisutne publike koja je prste oblikovala u slovo W, što je praksa na koncertima Clana.
Redman je, osim konstantne zafrkancije sa publikom, govorio o odnosu DJ-MC nekad i sada, kako je DJ nekad bio puno poštovaniji i važniji kotačić, kako je danas MC u centru pozornosti. Prilika je to zahtijevala te je pred publikom iskazao poštovanje dvama majstorima za decku DJ Diceu, i DJ-u Allahu Matematicsu, Wu – Tangovom DJ-u.
Između ostaloga, govorio je kako je današnji rapu dosta izmijenjen u odnosu na zlatnu eru 90-ih kada su on i Method Man započinjali svoj uSpon na vrh, jer se tada repalo o socijalnoj situaciji i dobrom ‘weedu’, a danas o hedonističkoj kombinaciji, money-cars-bitches. Naravno, kao pravi MC, publici je objasnio kako svatko tko je platio kartu treba dobiti od izvođača ono što zaslužuje te kako Meth i on to uvijek nastoje pružiti.
Osim njegovih lekcija o žanru i profesiji, pohvalio bih Redmanovu koreografiju koju je izvodio kao da je uzimao plesne lekcije od Michaela Jacksona i MC Hammera. Konačno, pri kraju istinskog spektakla, euforično su izveli hit Sugarhill Ganga i 1979., ‘Rappers delight‘, prvu komercijalniju repersku numeru.
O njihovoj omiljenoj biljci neću govoriti previše, dvojac koji pripada originalnom Mount KUSHmoreu i sinoć je dokazao zašto je tako.
Nakon njih, nisam ostajao na izvođačima koji su uslijedili, premda bih spomenuo samo još jednu informaciju, nastup Chew the fat! Croatia kolektiva, od 04-06h, kao jedinog domaćeg kolektiva koji je nastupao na ovogodišnjem izdanju festivala.
[!VAŽNO!]
U toku dana, na svojoj facebook stranici Fresh Island crew objavio je da za danas najavljeni headliner DMX nije u mogućnosti doći, pa je brzo angažiran zamjenski nastup drugog jakog imena, njujorškog dvojca Mobb Deep. Što se tiče odgovornosti, ne bih puno o tome, samo bih volio istaknuti da je to već drugi slučaj na Freshu ove godine, a tko je za posljednj slučaj odgovoran, tko zna. Management festivala vjerujem, ima dobru namjeru, a svi znamo kako su zvijezde često razmažene, pa dovode organizatore evenata u neugodnu situaciju. Havoc i Prodigy tako su primorani zamijeniti posrnulog i problematičnog DMX-a kojem je možda (teško da bi to ikoga iznenadilo) po četvrti puta ‘prišao sotona’ 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=y3sycx3zJ0c
Čitamo se!
Komentari preko Facebooka