Izdavač: Universal Music Hrvatska

Datum Izdanja: Prosinac 2017.

Producent: Indigo

Trajanje: 45:00

Putanja je došla i prošla uz odličan odaziv i isto takvu reakciju publike, pa je logičan ishod bio još jedan korak dalje, a FM JAM ekipa to nam je objelodanila Egzilom. Lokacija snimanja u Tokiju, Indigovi napucani instrumentali, Frenkijev dugogodišnji staž te Kontrin kvalitet i umijeće repanja podloga su za odličan projekt, a u kojoj mjeri su izvođači ispunili očekivanja (po našem mišljenju) pročitajte u nastavku.

Iskreno, dugo vremena mi jedan projekt nije ovoliko podijelio mišljenje. Da se razumijemo, da je nešto ovako objavio neko manjeg renomea na mapi regionalnog rapa vjerojatno ne bih dvojio da album okarakteriziram kao vrhunski, no što je ime veće to više i pazite na detalje.

Krenut ću od onoga čemu ću svakako dati maksimalnu ocjenu, a to je produkcija, samim time i instrumentali. Spojevi nekoliko pravaca elektronske glazbe umiješani u hip-hop ambijent uz elemente koji vuku ka trip-hopu u određenim pjesmama stvorili su fuziju kakvu baš i nećete imati priliku čuti svaki dan, pogotovo pričamo li o našim prostorima. Da je Indigo majstor svog zanata pokazao je i odabirom sampleova, koji su projektu dali još jednu širu sliku.

Sam pristup izvođača u stopu prati beatove, u prijevodu tvrdo. Gledamo li s kritičke strane većina pjesama s ovoga albuma kada pričamo o tekstovima nema preveliki napredak u odnosu na minuli rad izvođača, no ovaj put to je nešto što mi savršeno odgovara. Jednostavno, nekada je nepotrebno dodavati previše stvari i elemenata, a višak na ovom projektu za mene bili bi tekstovi koji bi vodili k nekim dubljim razmišljanjima i temama u prekomjernom obujmu, takvih linija je na ovom albumu otprilike točno koliko bi i trebalo da bude, dovoljno da se istodobno ne ističu previše, a ukazuju na sebe. Što se tehničkih elemenata tiče, slobodan sam reći da su oba autora iznimnom interpretacijom, vrhunskom dikcijom te kvalitetom flowa koja ih odavno oplemenjuje uz pravovremene promjene  u načinu izvedbe položili ispit s maksimalnom ocjenom.

Pjesme koje bih izdvojio s ovog albuma su: ‘4 Zida‘ (zamišljena priča u kojoj se reperi sučeljavaju sa sistemom i stavovima dijela društva, ljudi koje bi najlakše bilo frazirati kao ‘prosječni građanin’), ‘Teorija Zavjese‘ (numera koja je uz prilično solidno uklopljeno gostovanje Zijaha Sokolovića uspjela kvalitetno zadrijeti u nekoliko dubljih tema, opet ne naglašavajući ih previše, big up za refren), ‘Egzil‘ (osvrt na realno stanje u BIH, samim time i u regiji, nešto sporiji instrumental tekstualno prožet elementima socijalnog pitanja i svih ostalih nevolja koje su zadesile stanovnike ovog podneblja spojeni s motivom ‘svjetla na kraju tunela‘ tvore jedan od najvažnijih sklopova na ovom projektu) te ‘Tupakamaru‘ (odlično iskorišten motiv 2Paca prešaran još jednim izvanrednim instrumentalom Indiga). Napomenimo još i da na albumu gostuju Celo te marokanski reper Abdi.

Sve u svemu, projekt koji će zasigurno naići na odličan odaziv i reakcije publike, prije svega drugog zahvaljujući Indigovim instrumentalima, ali isto tako i tehničkim kvalitetama obojice repera i već spomemutom nenatrpavanju projekta nepotrebnim elementima. Ono što fali ‘Egzilu’ je element ‘ono nešto’ koji bi ga zaokružio u punom sjaju, a za kojeg sam siguran da ga oba izvođača mogu isporučiti. Primjereno odrađen uvod te još bolji odabir zatvarujuće pjesme i štimunga u kojem je napravljena na koncu će dovesti ‘Egzil’ do visoke ocjene i vjerujem brojnih zvučnika širom Balkana.

P.S. : “Oči, oči, oči, um,
Oči i um – bolan otvori,
Hrabro se bori, ničeg ne boji,