Naziv albuma: Haze

Izdavač: Cuckoo

Datum izdanja: 15. ožujak 2017.

Žanr: alternative pop / indie-folk

Trajanje: 00:25:37

Dvije godine nakon objavljivanja svog debitantskog albuma Travelling, Irena Žilić vraća se s nešto drukčijim zvukom, ali jednakom kvalitetom utkanom u novi album imena Haze. Osim baratanja svojim zvonkim glasom Irena se uhvatila i gitare i syntha, a Mark Mrakovčić (koji je ujedno i producent albuma) prati ju na bubnjevima, basu i gitari. Za cover art albuma zaslužna je Nika Dželalija, a već pri samom pogledu na isti možemo pretpostaviti kako nas čeka uranjanje u intimno i emocionalno plavetnilo Irenine duše.

Album otvara pjesma imena The Moon koja na prve taktove zvuči pomalo psihodelično ili pak kao da bi mogla biti u uvodnoj špici nekoga filma Quentina Tarantina, no dolaskom do refrena Irenin glas postaje zvonkiji i više vuče na nekakvu alternative pop baladu. Slijedi tugaljiva From Scratch čiji zvuk i aranžman me neodoljivo podsjećaju na skladbe Lane Del Rey, samo u nekoj underground verziji. Irena slika slike bespomoćnosti i plača za promjenom, koju nalazi u sebi. Into the Wind nastavlja u sličnom tonu pa kroz stihove dobivamo vizualni prikaz onih pitanja i motiva zajedničkih svim ljudima – prolaznosti, prihvaćanja, promjene i rastanka.

Sljedeća pjesma uvodi mali zaokret i svojim bržim tempom i veselijim ritmom podiže atmosferu albuma. Klasična ljubavna tematika prikazana u neklasičnom izdanju, no X je ipak obojana plavom nijansom kao i ostatak albuma i unatoč instrumentalu tekst pribjegava pesimizmu. Zvuči kao nešto što se moglo naći na nekom soundtracku američkih romantičnih komedija s početka novog milenija. Hold On nas ponovno vraća u mirnije luke, no opet dolazi do kontrasta teksta i zvuka pa se čini kao da Irena nešto toliko intimno i emotivno želi viknuti na sav glas aludirajući na veličinu i važnost onoga što govori.

Dolazimo do Omege koja se nikako drukčije ne može opisati nego koristeći riječ haunting za koju hrvatski rječnici nemaju dovoljno dobar prijevod pa uzimajući objašnjenje jednog stranog, ona predstavlja nešto što ostaje u svijesti, nešto što se ne može brzo zaboraviti ili s druge strane nekakav posjet. Ovom pjesmom zbilja posjećujemo dio naše svijesti, nostalgični prizvuk kao da vraća natrag u djetinjstvo i naglasak stavlja na potragu za mirom i nevinošću te načinom kako prigušiti nasilje, gnjev i bol.

Nešto drukčija Little Daggers obiluje slikama koje zvuče kao da su nastale iz kista Fride Kahlo, a neke motive uistinu možemo poistovjetiti s njezinim životom. Način na koji Irena spaja melodiju svoga glasa te način na koji naglašava dijelove teksta i veže ih uz instrumental odaju nostalgiju, melankoliju i sjetu kojima je prožet film o Fridinu životu pa mi slušajući određene dijelove pjesme u glavi naviru scene šarenih meksičkih obiteljskih kuća i zelenila njihovih vrtova. Zanimljiv je to, a možda i prijeko potreban, odmak od silnog plavila kojim odiše cijeli album.

Pretposljednja pjesma simpatičnog naziva Afterglow možda je stilski gledano trebala biti posljednja upravo zbog kraja koji nagovještava i nade koju pruža nakon poprilično beznadnog tona prethodnih. Irena se priprema „za nešto bolje od ovoga“ pa se konstrukcija albuma ipak smisleno završava pjesmom Pioneers u kojoj šalje pozdrave svemu što ostaje u tami dok ona izranja u svjetlost.

Irena je ovim albumom još jednom dokazala kako uistinu spada u sam vrh hrvatske kantautorske scene, bok uz bok Sari Renar, Lovely Quinces i sličnima, ali opet vrlo različitima. Njezin besprijekoran engleski izgovor i produkcijska te autorska kvaliteta mogli bi ju bez problema „baciti“ u inozemne glazbene vode, no možda bi onda izgubila tu svoju čar pa je bolje da ostane naša mala slatka tajna. Do idućeg projekta možda izađe iz te sumaglice i bluesa koji ju je obuzeo pa opet čujemo neki novi i drukčiji zvuk koji će nas ugodno iznenaditi baš poput ovoga i zbog kojega ćemo ju još više zavoljeti i sa zanimanjem pratiti njezin rast i razvitak na našoj sceni.

1. The Moon
  2. From Scratch
  3. Into the Wind